In English please

Tweetalig onderwijs

Lijkt het je leuk om in het Engels les te krijgen en ga je naar een havo of vwo-klas? Kijk dan eens naar tweetalig onderwijs (tto). Bij tto volg je een deel van de vakken in het Engels, met boeken en materialen in die taal.

Engels praten

Tijdens de lessen spreek je Engels én tussendoor. Je praat dus ook Engels met je klasgenoten. In het begin is dat misschien wat vreemd, maar voor je het weet ben je eraan gewend.

De praktijk

In de onderbouw volg je op de havo 50 procent van de vakken in het Engels. Voor de brugklas gaat het dan om de vakken Art, Drama, English, Geography, History, PE, Science en Tutorial. Voor vwo en het gymnasium gaat het om 70 procent voor de hele onderbouw. In de brugklas krijg je ook het vak wiskunde in het Engels. We noemen het dan Mathematics.

In de bovenbouw ligt de nadruk op de voorbereiding van het reguliere examen. Hierdoor is er voor jou als bovenbouwleerling in verhouding minder onderwijstijd in het Engels (25 tot 30 procent). Je doet namelijk eindexamen in het Nederlands, want het is verplicht om het Nederlandse onderwijs af te ronden met het Nederlandse eindexamen.

Certificaat

In het laatste jaar doe je examen voor je IB-certificaat: English Language Acquisition HL (havo-studenten) en English Language and Literature HL (vwo-studenten). Dat is het bewijs van jouw extra vaardigheid. De afgelopen jaren behaalden onze leerlingen hiervoor het uitzonderlijk hoge slagingspercentage van 100 procent.

Wat zijn de voordelen?

Door tweetalig onderwijs gaat het leren van de Engelse taal heel snel. En je wordt er heel goed in. Je verbetert je Engelse taalvaardigheid, zowel mondeling als schriftelijk. Doordat je regelmatig de taal spreekt met docenten en medeleerlingen, bouw je zelfvertrouwen op in het gebruik van de Engelse taal.

Internationale activiteiten

Bij tto hoort ook de wereld ontdekken. Zo ga je ieder jaar op reis. In de brugklas blijven we in Nederland, maar vanaf de tweede ga je naar het buitenland zodat je nog sneller Engels leert en meer te weten komt over andere culturen. Dit internationale programma volgt iedereen die tto doet. Ook ga je op uitwisseling zodat je in de praktijk met de taal bezig bent.

Overstappen

Als je aan tto begint en het blijkt nodig om over te stappen naar Nederlandstalig onderwijs, dan kan dat. Dat komt overigens niet vaak voor. Het is niet mogelijk om van Nederlandstalig naar tweetalig onderwijs te switchen.

Doe de test

Wil je weten of tto iets voor jou is? Doe deze test en ontdek of les in het Engels bij jou past!